Logopedyczna
„Język jest najpotężniejszym i najbardziej rozpowszechnionym narzędziem naszego gatunku. Dzięki niemu jesteśmy zdolni wyrażać nasze myśli i to, co o sobie sądzimy. Pozbawieni go stajemy się samotni”. ( Benjamin K. Bergen )
Mówienie jest sprawnością, którą nabywa się wolniej i trudniej niż inne sprawności motoryczne. Nauka prawidłowej wymowy jednym dzieciom przychodzi z łatwością, inne mają z tym duże problemy. U zdrowego, normalnie rozwijającego się dziecka rozwój mowy kończy się pomiędzy 5 - 6 rokiem życia. Kiedy jednak istnieją jakiekolwiek przyczyny utrudniające ten proces, konieczne jest udzielenie specjalnego wsparcia.
W przypadku zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji, wynikających z niedosłuchu, afazji lub dyzartrii, takie wsparcie konieczne jest przez cały okres nauki szkolnej, a nawet po jej ukończeniu.
Terapia logopedyczna, prowadzona w naszym Ośrodku, pozwala zmniejszyć wpływ zaburzeń mowy na postępy edukacyjne oraz funkcjonowanie dzieci w grupie rówieśniczej
i społeczeństwie.
Jak przebiega terapia logopedyczna w szkołach SOSW Nr 2?
- Stosujemy indywidualne podejście do każdego ucznia. Forma terapii oraz wykorzystywane w niej pomoce wyznaczane są przez stopień i charakter zaburzeń mowy i komunikacji.
- Pomagamy uczniom z niedosłuchem i afazją, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, autyzmem i Zespołem Aspergera.
- Mamy bogato wyposażoną i stale wzbogacaną pracownię.
Korzystamy z urozmaiconych pomocy:
- sond logopedycznych służących do mechanicznego, bezbolesnego układania
artykulatorów (języka, zębów i żuchwy),
- „Rerka logopedycznego” umożliwiającego wywołanie trudnej głoski [r],
- masażerów wykorzystywanych do pobudzania pracy mięśni twarzowych,
- ćwiczeń w formie książkowej, kart pracy i gier logopedycznych,
- multimedialnych, specjalistycznych programów komputerowych z możliwością
podłączenia do tablicy interaktywnej. - Usprawniamy prawidłowy tor oddechowy dla mowy.
- Gimnastykujemy przed lustrem i w zabawie żuchwę, wargi i język. Wzmacniamy
w ten sposób mięśnie biorące udział w mówieniu. - Dbamy o dobry kontakt emocjonalny w trakcie zajęć. W przyjaznej atmosferze poprzez zabawę, akceptację i cierpliwość wspieramy rozwój mowy naszych podopiecznych.
- Uczymy słuchania zaczynając od najprostszych zabaw w wyszukiwanie źródła, naśladowanie i identyfikowanie dźwięków, aż po wykorzystanie skomplikowanych pomocy technicznych: słuchawek zsynchronizowanych ze specjalistycznymi, komputerowymi programami multimedialnymi. W ten sposób uczymy koncentracji uwagi na dźwiękach, które stanowią dobry start do poprawnego mówienia. Terapia mowy w słuchawkach pomaga dzieciom wydzielić wyrazy i poszczególne głoski w potoku mowy.
Celem dobrej atmosfery na zajęciach jest też ośmielenie i zachęcenie uczniów
do posługiwania się mową.
- Chwalimy za powtarzanie głosek, sylab i wyrazów. Wspólnie z uczniami cieszymy się
z najmniejszych nawet sukcesów i dbamy o dobry kontakt emocjonalny w trakcie zajęć. Pamiętamy o zapewnieniu poczucia sukcesu i wzmacnianiu motywacji do mówienia.
Pomagamy nawiązać rozmowę, modelujemy rytm i intonację głosu. - W urozmaicony sposób ćwiczymy pamięć słuchową i rozwijamy zasób słownictwa.
Uczniowie z wadami słuchu i afazją mają szczególne trudności z opanowaniem mowy werbalnej. Wspieramy ich poprzez umożliwienie ćwiczenia umiejętności językowych
w oparciu o labiogramy : fotografie i schematy graficzne przedstawiające ułożenie warg, zębów i języka podczas wymowy poszczególnych głosek. Dzięki temu są w stanie nauczyć się mówić, chociaż - bez aparatu lub implantu słuchowego - nie słyszą. - Dokładamy wszelkich starań, aby nasi podopieczni poczuli radość z tego,
że rozumieją i są rozumiani.
Opracowała : logopeda Ośrodka,
surdo- i oligofrenopedagog
mgr Beata Jaworska