Logopedyczna

„Małe kroki w wielką mowę, bo dzieci mają głos!”

Specjalistyczny gabinet logopedyczny dla najmłodszych podopiecznych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 im. dra Janusza Korczaka w Przemyślu

 

 

„Dziecko jest pergaminem

szczelnie zapisanym drobnymi hieroglifami,

których część tylko zdołasz odczytać,

a niektóre potrafisz wytrzeć

lub tylko zakreślić i własną wypełnić treścią”.

J. Korczak

 

            Specjalistyczny gabinet logopedyczny to miejsce niezwykle przyjazne najmłodszym wychowankom, podopiecznym i uczniom Ośrodka. To miejsce, gdzie dobro, bezpieczeństwo    i rozwój każdego dziecka jest sprawą priorytetową i nadrzędną wobec wszystkich innych!

To miejsce, gdzie zabawa przeplata się z nauką, gdzie dzieci uczą się - bawiąc i bawią - ucząc się.

Gabinet to miejsce, gdzie stwarzane są sytuacje umożliwiające najmłodszym podopiecznym aktywne uczestniczenie w zajęciach, gdzie dzieci mają głos! Pokazywana jest tutaj im pragmatyczna funkcja języka, rozwijane są kompetencje językowe i komunikacyjne, aby dzieci mogły swobodnie wyrażać swoje myśli, uczucia, pragnienia, by za pomocą mowy mogły komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi. W gabinecie logopedycznym prowadzone są indywidualnie dopasowane programy i ćwiczenia nad komunikacją, które obejmują rozwój mowy, rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych oraz budowanie kompetencji społecznych. Prowadzone są one często przy użyciu specyficznych metod i materiałów, takich jak systemy gestów, obrazów i zabawek. Kluczowe jest tutaj przeprowadzenie właściwej i szczegółowej diagnozy, stworzenie bezpiecznego środowiska terapeutycznego i ścisła współpraca z rodzicami.

Mowa to proces aktywnego używania systemu językowego w celu komunikacji, przekazywania informacji, wyrażania uczuć i myśli. Obejmuje nie tylko słowa, ale także mimikę, gestykulację oraz sposób mówienia. Czasami rozwija się ona u dziecka w sposób naturalny spontanicznie, czasami zaś wymaga stymulacji i terapii.

            Terapia logopedyczna/neurologopedyczna prowadzona jest z dziećmi korzystającymi z zajęć w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, dziećmi uczęszczającymi do naszego przedszkola oraz wśród uczniów szkoły podstawowej. Opieką logopedyczną objęte są dzieci z niedosłuchem, w spektrum autyzmu, z opóźnionym rozwojem mowy oraz z afazją. Wszelkie podejmowane działania zgodne są z procedurami i standardami postępowania logopedycznego. W celu aktywizowania podopiecznych oraz uatrakcyjnienia zajęć wykorzystywane są nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedialne programy logopedyczne, a także prowadzona jest stymulacja polisensoryczna. Dla usprawniania narządów mowy wykonywane są masaże logopedyczne manualne oraz z wykorzystaniem masażerów logopedycznych. Terapia rotacyzmu prowadzona jest z wykorzystaniem specjalistycznego rerka logopedycznego. Prowadzona jest terapia wad wymowy (dyslalii wielorakiej) oraz terapia zaburzeń mowy o charakterze afazji. Z wykorzystaniem szpatułek laryngologicznych uwrażliwiane są miejsca artykulacyjne, by pomóc małym pacjentom w nauce prawidłowej realizacji danej głoski. Proponowane ćwiczenia oddechowe mają na celu wzmocnienie i wydłużenie siły fazy wydechowej. One również są uatrakcyjnianie specjalistycznymi pomocami dydaktycznymi (dmuchajka, gwizdki, baloniki, itp.).

Nowością w ramach prowadzonych zajęć jest odbywająca się również terapia miofunkcjonalna skupiająca się na diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń w funkcjonowaniu mięśni twarzy, jamy ustnej i gardła, której celem jest poprawa jakości życia poprzez wyeliminowanie bądź zmniejszenie zaburzeń mowy, oddechu, żucia i połykania, a także poprawę wyglądu twarzy. Dedykowana jest ona dzieciom:

  • z wadami zgryzu polegającymi na nieprawidłowym ułożeniu zębów względem siebie oraz nieprawidłowym kształcie łuku zębowego, nieleczone mogą prowadzić do problemów z połykaniem, żuciem, oddychaniem, a także zaburzeń mowy;
  • z wargowo-zębowymi, języko-zębowymi lub głoskowymi zaburzeniami mowy, seplenieniem, jąkaniem czy bełkotliwością;
  • uskarżającym się na chrapanie czy bezdech senny - wśród głównych objawów tych dwóch jednostek wyróżnia się: hałaśliwy oddech, zmęczenie i senność w ciągu dnia, wraz z nimi mogą współwystępować choroby serca i układu oddechowego;
  • z problemami z aparatem mowy po wylewie mózgu lub w wyniku chorób neurologicznych;
  • z nieprawidłowym położeniem języka podczas mówienia i spoczynku, co prowadzi do trudności w wymowie, problemów z połykaniem czy oddychaniem;
  • z zaburzeniami odruchów ssania, żucia i połykania, m.in. u noworodków i niemowląt. jednocześnie mogą występować częste zakłócenia w koordynacji mięśni oraz problemy z wyciekiem pokarmu podczas połykania, a w przypadku starszych dzieci niejednokrotnie prowadzi to do zaburzeń odżywiania;
  • z tyłozgryzem lub przodozgryzem.

Gabinet jest miejscem kolorowym, bezpiecznym i niezwykle przyjaznym dla podopiecznych. Zapraszamy wszystkie dzieci.

mgr Oliwia Markiewicz-Mazur

 

 

W gabinecie logopedy – o sile słowa i emocjonalnej więzi

W tym roku mam ogromną przyjemność pracować w naszym Ośrodku jako logopeda, towarzysząc uczniom na ich drodze do lepszej komunikacji. Moja praca obejmuje wspieranie dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacji, od pierwszej klasy szkoły podstawowej do piątej klasy technikum.

Nasze zajęcia to połączenie tradycyjnych metod z innowacyjnymi rozwiązaniami. W gabinecie dysponuję profesjonalnym sprzętem logopedycznym, który umożliwia precyzyjną pracę nad aparatem mowy. Korzystam z wibratorów i sond logopedycznych, które są nieocenionym narzędziem w terapii wielu wad wymowy. Pomagają w wywoływaniu, utrwalaniu i korekcie artykulacji głosek, a także w masażu i stymulacji mięśni narządu mowy. Zajęcia urozmaicam, wykorzystując oprogramowanie multimedialne. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom i grom, nauka staje się pasjonującą przygodą, a uczniowie są bardziej zaangażowani w proces terapeutyczny. Oprócz tego, używam tradycyjnych, sprawdzonych narzędzi, takich jak karty pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb, a także różnorodne gry edukacyjne i pomoce sensoryczne, które stymulują rozwój mowy i ułatwiają przyswajanie nowych umiejętności.

Wierzę, że kluczem do sukcesu jest indywidualne podejście, dlatego dla każdego z moich podopiecznych tworzę spersonalizowany plan terapii logopedycznej, oparty na jego mocnych stronach, pasjach i talentach. Jeśli uczeń kocha sport, wplatamy elementy sportowe w ćwiczenia oddechowe. Jeśli pasjonuje go rysowanie, używamy obrazków do pracy nad artykulacją. Wszystko po to, aby terapia była dla niego nie tylko potrzebna, ale i ciekawa.

Nasze spotkania, to nie tylko praca, ale też przestrzeń do budowania zaufania.

Podczas zajęć wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, ćwiczymy płynność mowy i pracujemy nad poprawą komunikacji, ale robimy to w atmosferze pełnej zrozumienia i wsparcia. Zawsze staram się nawiązać z każdym uczniem dobry kontakt, bo wiem, że więź emocjonalna jest fundamentem efektywnej terapii. To dzięki niej możemy wspólnie pokonywać wyzwania i cieszyć się nawet najmniejszymi sukcesami.

Praca jest dla mnie źródłem nieustannej inspiracji. To ogromna radość obserwować, jak moi uczniowie przełamują bariery, stają się pewniejsi siebie i zyskują nowe umiejętności. W końcu nic nie cieszy bardziej niż uśmiech dziecka, które może wyrazić, to co czuje i myśli.

mgr Teresa Stankiewicz

 

 

Na skróty