Rewalidacja indywidualna
Zajęcia Rewalidacyjne – czyli jak wspierać i rozwijać zmysły ucznia, jego rozwój społeczno- emocjonalny oraz inne wrodzone zdolności i świetnie się przy tym bawić.
Rewalidacja to proces wszechstronnego wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnościami lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mający na celu przywrócenie, korekcję, kompensację i usprawnienie ich zaburzonych funkcji.
Rewalidacja indywidualna stanowi kluczowy element procesu, który skupia się na unikalnych potrzebach każdego ucznia. Jest to spersonalizowane podejście, które obejmuje stworzenie planu rewalidacyjnego dostosowanego do specyficznych umiejętności, potrzeb i potencjału ucznia. W ramach tego procesu, istotne jest ciągłe monitorowanie postępów ucznia, co umożliwia precyzyjne dostosowywanie strategii rewalidacyjnych. Dzięki temu, rewalidacja staje się dynamicznym narzędziem, które rozwija się wraz z uczniem, wspierając go w osiąganiu pełnego potencjału edukacyjnego.
Obszary funkcjonowania ucznia, nad którymi pracujemy podczas zajęć rewalidacyjnych to:
· doskonalenie i rozwijanie odbioru wrażeń zmysłowych;
· doskonalenie i rozwijanie myślenia i koncentracji uwagi;
· rozwijanie wyobraźni;
· doskonalenie i rozwijanie pamięci;
· usprawnianie myślenia przyczynowo - skutkowego;
· rozwijanie orientacji przestrzennej;
· rozwijanie koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej;
· rozwijanie małej i dużej motoryki;
· wdrażanie do samoobsługi i zaradności życiowej;
· kształtowanie i rozwijanie procesów poznawczych;
· korygowanie niepożądanych zachowań;
· wspomaganie nauki czytania, pisania, pojęć matematycznych.
Dzięki odpowiednio przygotowanym zajęciom rewalidacyjnym uczniowie mogą poprawić swoje umiejętności, doskonalić swoje funkcje i lepiej przystosować się do życia społecznego i zawodowego. Proces ten wymaga zaangażowania i współpracy wielu osób – nauczycieli, terapeutów, rodziców i samego ucznia. Wszyscy oni mają na celu zapewnienie uczniowi jak najlepszych warunków do rozwoju i samodzielności.
Zajęcia rewalidacyjne można podzielić na kilka rodzajów, zależnie od celów i metod stosowanych podczas zajęć. Mogą obejmować:
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, które skupiają się na korekcji nieprawidłowości i kompensacji braków w funkcjonowaniu ucznia.
- Zajęcia doskonalące, które mają na celu doskonalenie zdolności i umiejętności ucznia.
- Zajęcia stymulujące, które mają na celu stymulowanie rozwoju ucznia i pobudzanie go do aktywności.
Warto pamiętać, że program zarówno dla grupy jak i na zajęcia indywidualne konstruujemy w oparciu o spersonalizowane potrzeby ucznia, na podstawie orzeczenia oraz na podstawie obserwacji, rozmów ze specjalistami i nauczycielami, które są poprzedzone diagnozą i wywiadem np. z rodzicem. Zajęcia indywidualne odbywające się w ramach rewalidacji mogą mieć bardzo zróżnicowaną formę. To nie tylko praca stolikowa, to bardzo wiele różnorodnych zajęć mających innowacyjne podłoże. Uczniowie bardzo lubią takie formy zajęć, pracują aktywnie z pełnym zaangażowaniem.
Rewalidacja jest atrakcyjna, motywująca, gdy jest elastyczna, oparta na zabawie, ruchu, a przede wszystkim, gdy jest dla ucznia źródłem sukcesu, wykorzystuje jego zainteresowania i pozwala mu być bohaterem własnej terapii.
Kluczem do sukcesu w pracy rewalidacyjnej dla ucznia jest przekształcenie terapii w motywującą przygodę, która pozwala mu odkryć i rozwijać własny potencjał i staj się źródłem satysfakcji.
Zajęcia rewalidacyjne 2025