Ceremoniał
REGULAMIN POCZTU SZTANDAROWEGO
OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO NR 2 W PRZEMYŚLU
- sztandar szkoły dla społeczności szkolnej jest symbolem patriotyzmu i honoru.
- Nauczyciele i uczniowie otaczają sztandar szacunkiem i oddają mu należne honory.
- Opis sztandaru
- OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 2 W PRZEMYŚLU od dnia 14.10.1982r. posiada własny sztandar
- Wymiary sztandaru: 110cm x 110 cm
- Fundatorzy sztandaru: Zakłady Płyt Pilśniowych w Przemyślu i Rodzice.
- Treść sztandaru: Logo Ośrodka i napis okalający rysunek – Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Dla Dzieci Głuchych w Przemyślu im. Janusza Korczaka
- Sztandar obszyty jest złotymi frędzlami.
- Drzewiec sztandaru zakończony jest miniaturką orła.
- Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwej postawy dla jego poszanowania.
- Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły.
- Poczet sztandarowy powinien być wytypowany z uczniów wyróżniających się w nauce o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu w następującym składzie: 2 chorążych (sztandarowych) i 3 przybocznych (asystujących).
- Kandydatury składu pocztu sztandarowego są przedstawione przez wychowawców klas oraz samorząd uczniowski na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.
- Kadencja pocztu trwa jeden rok (począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego).
- Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.
- Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.
Uczeń: ciemny garnitur, biała koszula,
Uczennica: biała bluzka, ciemna spódnica,
- Odznaczenia sztandaru
Ordery Rzeczypospolitej Polskiej oraz odznaczenia umocowuje się na sztandarze.
Kokardę z odznaką orderu lub odznaczenia zawiesza się na drzewcu.
- Insygnia pocztu sztandarowego:
– biało-czerwone szarfy, będące odzwierciedleniem barw państwowych, przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
– białe rękawiczki.
13. Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:
a) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
b) ślubowanie klas pierwszych
c) Dzień Edukacji Narodowej
d) uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja, Święto Niepodległości
e) uroczyste zakończenie roku szkolnego
14. Chwyty sztandaru:
– postawa „zasadnicza” – sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.
– postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.
– postawa „na ramię” – chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je po kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
– postawa „prezentuj” – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia (dłoń prawej ręki na wysokości barku). Następnie lewą chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”.
– salutowanie sztandaru w miejscu – wykonuje się z postawy „prezentuj” chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”.
– salutowanie sztandarem w marszu – z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu.
Komendy: „na prawo patrz” – pochyla sztandar
„baczność” – bierze sztandar na ramię.
15. Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły
a) sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych.
b) w wypadku żałoby narodowej lub żałoby wewnętrznej w szkole przypina się na drzewcu sztandar od strony godła kokardę z czarnej wstążki. Długość wstążki powinna odpowiadać podwójnej szerokości sztandaru.
16.Ceremoniał uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru:
a) wprowadzenie sztandaru
l.p. | KOMENDY | OPIS SYTUACYJNY ZACHOWANIE SIĘ UCZESTNIKÓW PO KOMENDZIE | POCZET SZTANDAROWY | SZTANDAR |
1 | Proszę o powstanie | Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru | Przygotowanie do wyjścia | Postawa „na ramię” |
2 | Baczność sztandar wprowadzić | Uczniowie w postawie zasadniczej | Wprowadzenie sztandaru Zatrzymanie się w wyznaczonym miejscu | W postawie „na ramię w marszu” postawa „prezentuj” |
3 | Do hymnu | Jak wyżej | Postawa „zasadnicza” | Postawa „salutowanie w miejscu” |
4 | Po hymnie | Uczestnicy w postawie „spocznij” | Spocznij | Postawa „prezentuj” Postawa „spocznij” |
5 | Można usiąść | Uczestnicy siadają | Spocznij | Postawa „spocznij” |
b) wyprowadzenie sztandaru
1 | Proszę o powstanie | Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru | Spocznij | Postawa „spocznij” |
2 | Baczność sztandar wprowadzić | Uczniowie w postawie zasadniczej | Postawa „zasadnicza” Wyprowadzenie sztandaru | Postawa „spocznij” Postawa „na ramię w marszu” |
3 | Spocznij | Uczestnicy siadają |
17. Ceremoniał przekazania sztandaru
l.p. | KOMENDY | OPIS SYTUACYJNY ZACHOWANIE SIĘ UCZESTNIKÓW PO KOMENDZIE | POCZET SZTANDAROWY | SZTANDAR |
1 | Proszę o powstanie | Uczestnicy wstają | postawa „spocznij” | Postawa „spocznij” |
2 | Poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu do przekazania sztandaru wystąp | Uczestnicy postawa „zasadnicza” nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru | postawa „zasadnicza” | Postawa „zasadnicza” Postawa „prezentuj” |
3 | Baczność – sztandar przekazać | Uczestnicy postawa „zasadnicza” | Dotychczasowa asysta insygnia – ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie | Chorąży podaje sztandar jednej z asyst Przekazuje szarfę potem rękawiczki następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi: „Przekazuję wam sztandar – znak naszej wiary i patriotyzmu, noście go z dumą i honorem” Sztandar w postawie „spocznij” |
4 | Baczność – ustępujący poczet odmaszerować – spocznij | Uczestnicy w postawie „zasadnicznej” nagradzają brawami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce | Postawa „zasadnicza” Postawa „spocznij” | Postawa „prezentuj” Postawa „spocznij” |
5 | Baczność – sztandar wyprowadzić | Postawa „zasadnicza” | Postawa „zasadnicza” Wyprowadzenie sztandaru | Postawa „zasadnicza” Postawa „na ramię w marszu” |
6 | Spocznij | Uczestnicy siadają |
18. Ceremoniał ślubowania klas pierwszych
l.p. | KOMENDY | OPIS SYTUACYJNY ZACHOWANIE SIĘ UCZESTNIKÓW PO KOMENDZIE | POCZET SZTANDAROWY | SZTANDAR |
1 | Proszę wstać | Uczestnicy wstają | ||
2 | Baczność – sztandar wprowadzić | Uczestnicy w postawie „zasadniczej” | Wprowadzenie sztandaru zatrzymanie na ustalonym miejscu | Postawa „na ramię w marszu” Postawa „zasadnicza” |
3 | Do ślubowania | Uczestnicy w postawie „zasadniczej” ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce na wysokości oczu) | Postawa „zasadnicza” | Postawa „prezentuj” postawa „salutowanie w miejscu” |
4 | Po ślubowaniu | Uczestnicy „spocznij” ślubujący opuszczają rękę | Postawa „spocznij” | Postawa „prezentuj” postawa „zasadnicza” |
5 | Baczność – sztandar wyprowadzić | Uczestnicy postawa „zasadnicza” | Postawa zasadnicza wyprowadzenie sztandaru | Postawa „zasadnicza” postawa „na ramię w marszu” |
6 | Spocznij | Uczestnicy siadają |