Sala doświadczania świata

„…dla dziecka – najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności,…”     

Janusz Korczak

1_sala_świata.jpeg

Sala Doświadczania Świata jest właśnie miejscem gdzie nasi wychowankowie mogą czerpać radość z odkrywania tajemnic, pokonywać trudności i odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości. Mogą przy tym dobrze się bawić w bajkowej atmosferze – świateł i cieni,  młodsi i starsi uwielbiają czas spędzany w otoczeniu pełnym kolorów, zapachów i niespodzianek. Im pełniej dziecko pozna świat, tym lepiej  się w nim odnajdzie w przyszłości. 

Głównym celem zajęć w „Sali Doświadczania Świata” jest poznawanie  i wielozmysłowe doświadczanie rzeczywistości.  Jest to pomieszczenie wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące zmysły. Sala stwarza możliwości odbierania różnorodnych bodźców, wzbogacania doświadczeń, aktywności ruchowej i poznawczej oraz interesującego spędzania czasu. 

Przebywanie w Sali wprowadza dzieci  w stan relaksacji i odpoczynku,  ogranicza zachowania agresywne, ułatwia pokonywanie lęku. Stymulacja polisensoryczna zwiększa aktywność i motywację do eksploracji otoczenia oraz chęć nawiązywania kontaktu. Atmosfera i wyposażenie Sali wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa. Prowadzone zajęcia rozwijają podstawowe procesy poznawcze, zainteresowania, poprawiają orientację  w schemacie ciała  oraz w przestrzeni.

2_sala_świata.jpeg 3_sala_świata.jpeg

Harmonijnie skomponowana i urządzona Sala Doświadczania Świata powoduje

reakcje ożywienia, motywację  do podejmowania aktywności  i poznawania.

Wychowankowie poddawani są wpływowi różnorodnych bodźców: dźwiękowych, świetlnych, zapachowych i dotykowych. Panuje tu specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, która wytworzona jest za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców. Ma to na celu uaktywnienie i rozwój receptorów dziecka. Seans w sali jest również doskonałym środkiem wyciszającym. To wyjątkowe miejsce pozwala naszym uczniom poznawać świat i siebie, rozbudzać uśpione jeszcze zmysły. Pracując z dziećmi w Sali Doświadczania Świata wpływamy na ich wszechstronny rozwój.

4_sala_świata.jpeg 5_sala_świata.jpeg

Sala Doświadczania Świata w naszym Ośrodku powstała w kwietniu 2012, jej podstawowe wyposażenie sfinansowała Fundacja ROSAW kolejnych latach systematycznie wzbogacana jest w dodatkowe pomoce i przyrządy.

Obecnie znajdują się w niej:

Łóżko wodne – miejsce prawdziwej relaksacji, a jednocześnie stymulacji,  pozwala na wykonywanie specyficznych ruchów oraz odczuwanie wrażeń dotykowych (stymulacja przedsionkowa). Kołysanie rozluźnia stawy i mięśnie szkieletowe, pociesza, przypomina o naturalnym krążeniu i pulsacji. Leżąc na  łóżku wodnym dziecko  odczuwa całe swoje ciało, rozluźnia mięśnie, dodatkowo poruszając materacem dostarczamy wrażeń zbliżonych do unoszenia się na fali.

Kabina lustrzana –  daje efekt nieskończonej przestrzeni. Osoba siedząca w kabinie ma możliwość obserwacji swojej sylwetki, gestykulacji i mimiki z czterech stron. Dodatkowe wyposażenie w postaci: wiązki światłowodów, kolumny wodnej, wzmacnia efekt dostarczanych wrażeń i zachęca do eksperymentowania z ruchem i obrazem.

Interaktywna kolumnę bulgoczącą wraz z kostką – dostarcza silnych wrażeń wzrokowych (poruszające się bąbelki, które zmieniają kolory), dotykowych (wibracje, które towarzyszą wydzielaniu się bąbelków), słuchowych (dźwięk bulgoczącej wody), daje możliwość zmiany przez dziecko kolorów poprzez przyciski oraz manipulowanie kostką – rozwija poczucie sprawczości i rozumowanie przyczynowo-skutkowe.

Kurtyna światłowodowa  („wodospad światła”) – można doświadczać, obserwować  oraz bawić się drobnymi włóknami o zmieniających się kolorach, zagłębiając się  w różnorodne wrażenia zmysłowe.  Dostarcza silnych wrażeń wzrokowych poprzez zmieniające się kolory. Zwiększa koncentracje uwagi, wzbudza zainteresowanie oraz chęć do działania (dotykanie, chwytanie). „Ściana” zwisających światłowodów, mieniących się  i mrugających jednocześnie oddziela i integruje.

Tablica lustrzana – z wężami UV wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Przedmioty reagujące na światło UV, widoczne w ciemnościach zapewniają duży kontrast widzialnych bodźców. Poprzez tego typu ćwiczenia można realizować wszystkie etapy rozwoju wzroku: fiksacja, skokowość, rotacja.

Projektor obrazów – jego podstawowym celem jest uwrażliwienie zmysłu wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie obrazach, rozwijają  spostrzegawczość i pamięć wzrokową.

Lampa UV z elementami świetlnymi – urządzenie uspokaja, skupia uwagę na przedmiotach  i materiałach reagujących na promienie UV.

Kula lustrzaną z reflektorem, o zmiennej barwie– stymuluje wzrok (doskonali poruszanie się wzroku we wszystkich kierunkach), wpływa na rozwój koncentracji uwagi.

Sprzęt Hi – Fi – muzyka płynąca z głośników dostarcza wrażeń słuchowych, uspokaja lub stymuluje do ruchu.

Zestaw do aromaterapii –  umożliwia poznawanie, identyfikowanie zapachów oraz relaksację wśród zapachów łagodzących dolegliwości fizyczne oraz przywracających równowagę ciała  i umysłu. Zapachy  wspomagają  i stymulują naturalne siły obronne organizmu. Aromaterapia jest znakomitym antidotum na stresy i napięcia.

Do dyspozycji prowadzących zajęcia pozostaje również szereg dodatkowych pomocy wzbudzających zainteresowanie i przynoszące wychowankom radosną satysfakcję, dzięki którym możemy prowadzić różnorodne ćwiczenia usprawniające wszystkie sfery  funkcjonowania  dzieci. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata prowadzone są indywidualnie lub grupowo, ale zawsze dostosowane są do potrzeb i możliwości konkretnego podopiecznego

6_sala_świata.jpeg

 

 

Na skróty