Fotorelacja z grupowych zajęć logopedycznych WWR

Logopedyczne zajęcia grupowe dla podopiecznych Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka z cyklu „Logopedyczne cztery pory roku”

            Celem zajęć dla najmłodszych podopiecznych naszego Ośrodka w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka jest wspieranie kompleksowego ich rozwoju, odkrywanie ich mocnych stron, rozwijanie talentów naszych maluszków oraz pomoc w niwelowaniu napotkanych trudności. W celu zrozumienia cykliczności w życiu, uatrakcyjnienia zajęć oraz integracji naszych dzieci w bieżącym roku szkolnym realizowany jest cykl zajęć grupowych „Logopedyczne cztery pory roku”.

            Zima to dla malucha czas niezwykle radosny i ciekawy. To czas wielu zmian w przyrodzie oraz świątecznych przygotowań, co stwarza wiele sytuacji i możliwości do rozwijania mowy dziecka w sposób wszechstronny i prawidłowy. Bogate słownictwo, wyrazistość artykulacyjna, poprawność gramatyczna, a przede wszystkim swoboda w wypowiadaniu własnych myśli i spostrzeżeń to sprawność niezwykle istotna dla każdego dziecka!

            Tak więc po „Jesiennym spotkaniu” przyszła pora na kolejną odsłonę cyklu, tym razem zimową. I tak w zimowej scenerii odbyły się grupowe zajęcia logopedyczne. W ich trakcie nie mogło zabraknąć trzonu każdej terapii logopedycznej, a mianowicie ćwiczeń motorycznych aparatu artykulacyjnego, ćwiczeń pionizacji języka oraz ćwiczeń oddechowych („Zimowy podmuch halnego wiatru” - dmuchanie na „śnieżki”). W celu ich wzbogacenia wykorzystana została pacynka bałwanka, która skutecznie zachęcała i mobilizowała dzieci do precyzyjnego naśladowania ćwiczeń prezentowanych przez Panią Zimę. „Lizaki logopedyczne” pomocne były w nauce prawidłowej artykulacji głosek dentalizowanych szeregu ciszącego [Ś] oraz [Ź] oraz do ich prawidłowego różnicowania i uświadamiania dzieciom dźwięczności głoski [Ź]. Były również ćwiczenia bogacące zasób słownictwa czynnego - nazywaliśmy sporty zimowe, akcesoria niezbędne do ich uprawiania, elementy zimowego stroju. Zimowy obrazek sytuacyjny wykorzystany został do rozwijania mowy narracyjnej oraz do usprawniania myślenia przyczynowo-skutkowego, a zadanie z książeczki PUS do różnicowania atrybutów dwóch pór roku: zimy i lata, do wskazywania różnic między nimi. Nie mogło zabraknąć pracy plastycznej - czekał na nas bałwanek, którego należało „ubrać” - pracę wykonaliśmy z malutkich kuleczek bibuły, ćwicząc przy tym precyzję ruchów rąk i małą motorykę. Ale że nie tylko małą motoryką człowiek żyje, a mały człowiek w szczególności potrzebuje dużo ruchu, to w trakcie zajęć nie zabrakło i ćwiczeń dużej motoryki - przy odpowiednio dobranej muzyce robiliśmy „śnieżki” z papieru i folii aluminiowej, a następnie zbieraliśmy je z podłogi, próbowaliśmy rzucać nimi do celu umieszczonego w centrum bałwanka oraz naśladowaliśmy ruchy bałwanków oglądane na obrazkach. Na koniec nie zabrakło również tradycyjnej „bitwy” na śnieżki!

Na skróty