Zajęcia rewalidacyjne - kompleksowe wsparcie dla uczniów

Rewalidacja stanowi kluczowy element wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, gdyż jest to kompleksowy proces, którego celem jest udzielanie wsparcia uczniom, którzy napotykają trudności w nauce i relacjach rówieśniczych. Zajęcia rewalidacyjne to niezwykle ważne i potrzebne wsparcie dla uczniów, gdyż realizują cele terapeutyczne, usprawniające, doskonalące, korekcyjno-kompensacyjne, emocjonalno- społeczne, wyrównawcze, surdopedagogiczne oraz stymulujące.

Dostosowywanie do indywidualnych potrzeb ucznia w procesie edukacyjnym odgrywa ważną rolę w dzisiejszym społeczeństwie. Główny cel zajęć rewalidacyjnych stanowi wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, a w szczególności rozwijanie oraz doskonalenie:

- umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie, liczenie),

-  umiejętności nawiązywania oraz utrzymywania poprawnych kontaktów interpersonalnych

- stymulowanie procesów poznawczych tj. koncentracja, spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, wyobrażenia,

- rozwijanie i usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego i słuchowego, - pozytywne wzmacnianie, budowanie wiary we własne możliwości,

- kształtowanie oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej,

- rozwijanie myślenia oraz kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się,

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej oraz kształtowanie pojęć matematycznych,

- rozwijanie sprawności fizycznej oraz kształtowanie koordynacji ruchowej,

- wspomaganie rozwoju społeczno – emocjonalnego,

-rozwijanie zainteresowań oraz kształtowanie umiejętności korzystania z informacji.

Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są w formie indywidualnej oraz grupowej. Podczas zajęć priorytetem jest akcentowanie mocnych stron ucznia oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Bardzo ważna jest współpraca specjalistów, wymiana ich doświadczeń, wspólne urozmaicone zajęcia, by jak najefektywniej każdego dnia służyć rozwojowi naszych uczniów.

Sukcesem zajęć rewalidacyjnych jest wypracowanie pozytywnej relacji z uczniem i budowanie przyjaznej atmosfery opartej na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Ważne jest, aby podczas zajęć wykorzystywać metody aktywizujące ucznia, atrakcyjne pomoce dydaktyczne oraz narzędzia multimedialne. W budowaniu pozytywnej relacji pomocne są gry i zabawy dydaktyczne oraz własnoręcznie przygotowane pomoce terapeutyczne.

Różnorodność działań podczas rewalidacji sprawia, że staje się ona atrakcyjna dla uczniów, motywuje ich do działania, terapia nie jest nudna, a staje się codzienną przygodą.

 

Na skróty