Otwarte zajęcia logopedyczne

„WITAMY JESIEŃ”

Otwarte zajęcia logopedyczne dla Dzieci uczestniczących w zajęciach w ramach WWR

 

Na WWRze zadziały się cuda –

przyszła Pani Jesień

ubrana w złote liście ,

przywitała wszystkie dzieci bardzo uroczyście!

Zaprosiła do piosenki, kasztany wręczyła,

zaszumiała liśćmi i „SZ’ mówić nauczyła.

Potem wszystkie dzieci posadziła przy stoliku, aby w ciszy i skupieniu,

pokazały do czego tak pięknie dary Pani Jesieni wykorzystały!

 

                                                           Autorka Oliwia MM.

 

Czyż jesień nie jest  magiczna? Ta piękna pora roku pełna jest ciepłych i różnorodnych kolorów od odcieni żółtych, pomarańczowych, czerwonych po złote i brązowe. Od szelestu opadłych liści pod stopami, przez zapach dymu palonych ognisk w ogrodach, po smaki suszonych owoców, jabłek i orzechów, jesień oddziałuje na wszystkie nasze zmysły, często niosąc ze sobą przyjemne, nieco melancholijne skojarzenia.

Jesień jest porą przygotowywania się przez ludzi, zwierzęta i rośliny do zimy, kiedy okres wegetacyjny zamiera, a temperatura powietrza znacznie spada. Wszyscy gromadzą zapasy, przygotowując się w ten sposób do nadchodzącej zimy.

W czwartek 10 października Pani Jesień zaprosiła podopiecznych WWR na specjalne zajęcia logopedyczne, w trakcie których poprzez stymulację polisensoryczną zapoznała dzieci z tym, co dla jesieni jest najbardziej charakterystyczne.

Dzieci ćwiczyły motorykę i kinestezję aparatu artykulacyjnego (z koszyka Pani Jesieni wybierały samodzielnie kartę z różnymi ćwiczeniami logopedycznymi odwołującymi się do zjawisk atmosferycznych typowych dla jesieni - wiatru, deszczu), doskonaliły motorykę małą (karmiły wiewiórkę orzeszkami wkładając je do malutkiego otworu w dziupli, młoteczkiem rozbijały orzechy, które potem mogły zjeść), poszerzały zasób słownictwa czynnego, utrwalając jednocześnie prawidłową artykulację nie lada trudnych do wypowiedzenia nazw atrybutów jesieni takich jak: orzechy, grzyby, jarzębina, szyszki, kasztany, żołędzie, itp., doskonaliły motorykę dużą (naśladowanie ciałem spadających liści, omijanie „kałuży” podskokami), ćwiczyły precyzję oraz koordynację wzrokowo-ruchową (wrzucanie kasztanów do obręczy), percepcję i uwagę słuchową (liczenie ilości kasztanów wrzucanych do metalowej miski), umiejętność właściwego reagowania na konkretny sygnał dźwiękowy przy muzyce.

Pani Jesień pokazała dzieciom do czego mogą zostać wykorzystane dary jesieni np.: kasztany do nauki dodawania i odejmowania lub do gry w kółko i krzyżyk, jarzębina do wykonania pięknych korali, a liście klonu do zrobienia jeżyków. Pani Jesień opowiedziała o plonach jesieni - warzywach i owocach, które dzieci mogły zobaczyć, dotknąć i powąchać.

Na koniec zajęć każdy dostał kartę pracy do kolorowania i usprawniania grafomotoryki oraz pakiet „jesiennych ćwiczeń logopedycznych” do wykonywania w domu oraz małe, słodkie co nieco, po którym oblizując się dzieci oczywiście ćwiczyły pionizację języka.

 

Na skróty